מחסום דוקרנים הנו מוצר שנועד לאפשר תנועת רכבים בכיוון אחד בלבד על הנתיב ולמנוע תנועה בכיוון הנגדי. נהוג להשתמש במוצר זה ביציאה מחניונים (למניעת כניסת רכבים דרך נתיב היציאה) ובכל מקום בו מעוניינם לאכוף נסיעה חד סיטרית. פעולת המוצר מתבססת על שיני ברזל חדות הנעות מעלה ומטה על ציר. השיניים מוטות בזוית של כ 45 מעלות כלפי מעלה ממישור פני הכביש ולהן תנועתיות מעלה ומטה. השיניים מוחזקות ע"י קפיץ מחזיר המתקפל בעת מעבר רכב בכיוון המותר לנסיעה ואינו מתקפל בעת מעבר רכב בניגוד לכיוון הנסיעה הרצוי. ניתן לקרוא בהרחבה אודות המוצר בסקירה אודות מחסום דוקרנים.
במה שונה מחסום דוקרנים מאביזרים מגומי או מפלסטיק ומדוע יש להתקינו בצורה שונה?
מחסום הדוקרנים בנוי כמנגנון היושב על גבי פלטת ברזל עברה במידה 25 על 90 ס"מ. פלטה זו כוללת חורים דרכם מושחלים אביזרי החיבור המעגנים את המוצר לרצפה. בניגוד לאביזרים מגומי או מפלסטיק מבנה המחסום קשיח מאוד ואינו גמיש. כפועל יוצא עוברים חלק משמעותי מכוחות הדריסה אותם חווה המחסום, אל אביזרי החיבור. לאחר מספר דריסות רב משתחררים אביזרי חיבור רגילים מאחיזתם במשטח ההתקנה (בפרט באספלט או באבן משתלבת) והמוצר מתנתק מהרצפה. כדי למנוע מקרים כגון זה, יש להתקין אותו באמצעות יתדות המעוגנות לקרקע בעזרת עוגן כימי ומרותכות לגוף המחסום.
אופן ההתקנה – סדר פעולות
ראשית , כמו בכל התקנה, יש להקפיד על בטיחות המתקינים ועוברי האורח; יש לתחם את אזור העבודה בעזרת קונוסים או מחסום פלסטיק שימנעו כניסת כלי רכב וסיכון העובדים.
מיקום מחסום הדוקרנים
לאחר תיחום איזור העבודה יש למקם את המחסומים על הנתיב. בשונה ממחסומי דוקרנים אחרים המשווקים בישראל, מחסום דוקרנים המשווק ע"י א.ו.ש הוא מוצר איכותי, מאסיבי מאוד המיוצר בישראל, אינו דורש תחזוקה ואינו נשבר. למרות זאת וליתר ביטחון מומלץ להתקין את המחסומים בדירוג ע"מ לאפשר גישה קלה למנגנון ושליפה נוחה של הציר לצרכי תחזוקה במקרה הצורך.
מומלץ להשתמש בחוט סימון ולהתקין את הדוקרנים לפניו ולאחריו לסירוגין.
יש לשים לב לכיוון הדוקרנים ולוודא כי המחסום הוצב בכיוון הנכון כך שיאפשר תנועה בכיוון הרצוי וימנע תנועה בכיוון הנגדי.
חשוב להציב את הדוקרנים על משטח ישר, ללא גלים ובליטות כדי לשמור על המוצר מפני עיוותים ויצירת עומסים מיותרים. לדוגמה, בהתקנה זו אותה צילמנו עבורכם, פורקו והוסרו מחסומי דוקרנים מדגם ישן. נתבקשנו להתקין את הדוקרנים החדשים במקום בו היו מוצבים הדוקרנים הישנים אך היות שבפני האספלט במקום ההתקנה הישן היו בליטות, העברנו את ההתקנה למקום אחר.
לאחר הצבת הדוקרן וקביעת מיקומו הסופי, יש לקדוח חורים עבור יתדות העיגון. את הקידוח מבצעים באלכסון כך שיקשה על שליפת היתד.
עוגן כימי למחסום דוקרנים
יתדות העיגון של מחסום הדוקרנים אינן נאחזות במשטח ההתקנה באופן עצמאי ויש לסייע להן בעזרת עיגון כימי. אם עושים שימוש ביתדות בקוטר 10 מ"מ, יש לקדוח קדח בקוטר 12 מ"מ. בעיגון עם יתדות 12 מ"מ יש לקדוח 14 מ"מ וכו'. אותך היתדות הרצוי כ 35 ס"מ. אך אורך זה משתנה בהתאם למגבלות בשטח.
ניקוי הקדחים כהכנה לעוגן כימי
לאחר הקידוח יש לנקות את החור היטב מאבק. ניתן לנקות בעזרת מספר הברשות במברשת ספירלית, הזרמת אויר ממפוח אויר ידני וחוזר חלילה או לחילופין, להשתמש בלחץ אויר ממדחס אויר (מקומפרסור) – כפי שנראה בתמונות. חשוב להבהיר כי חובה לבצע ניקוי יסודי של הקדח לפני יישום העוגן הכימי. עוגן כימי לא ייקשר היטב לדפנות הקדח כאשר האחרונות מכוסות באבק.
הכנסת היתדות לעוגן לצורך קיבוע המחסום
לאחר סיום הכנת וניקוי הקדחים, מחזירים את מחסום הדוקרנים למקומו, ממלאים כל חור בתורו בעוגן כימי ומכניסים את היתד כמה שניתן.
- יש להשתדל שלא "לשחק" עם היתד לצדדים בעת הקיבוע שלה כדי שלא יווצרו מרווחים שיחלישו את העוגן הכימי.
- עוגן כימי מתיבש מהר, בפרט ביום חם. יש לבצע את העוגן ואת החדרת היתד חור חור ולא ולמלא את כל החורים בעוגן כימי ואחר כך לנסות ולהחדיר את היתד שכן העוגן הכימי בחורים הראשונים עלול להתקשות עד שנגיע אליו.
לאחר סיום הכנסת היתדות לעוגן הכימי מומלץ להמתין כ 60 דקות להתקשות טובה של העוגן שתאפשר לנו להמשיך לעבוד מבלי לפגוע בעוגן.
בשלב זה המחסום כבר אמור להיות מעוגן דיי טוב לרצפה אך עדיין יש לבצע קישור בין היתדות לגוף המחסום וכן להסיר את עודפי היתדות הבולטים מעל לגובה הפלטה.
יש לנקות שאריות של עוגן כימי מאיזור החורים כדי לאפשר ריתוך נקי ככל האפשר. ניתן לבצע זאת ע"י דפיקות קלות עם איזמל.
לאחר שהאיזור נקי מבצעים ריתוך של היתדות לגוף המחסום בנקודת המגע ומסביב לה.
חותכים בעזרת משחזת זוית את חלק היתד הבולט מעל לגובה הפלטה.
משחיזים חלקים חדים.
מנקים את הלכלוך והפיח מאיזור הריתוך בעזרת מברשת פלדה ולאחר מכן מתיזים ספריי עתיר אבץ למניעת חלודה.